Att ta tjuren vid hornen, eller inte

Nyfikna på hur det gick idag när jag pratade med lärarna?

Först och främst så var ju frisör skolan helt nersläckt och låst när jag kom dit klockan 9 i morse. Så jag satt mig på trappen och väntade en halvtimme och hoppades på att någon lärare skulle hinna anlända innan jag var tvungen att ta min buss till salongen. Jag måste ha sett så ensam och övergiven ut där jag satt när Anna, min mentor, tillsist kom dit 5 minuter innan bussen skulle gå. Okej, hur berättar man hela den här långa historien på 5 minuter??

"Jag trivs inte på min salong!!" nästan skrek jag när hon frågade varför jag satt där. Jag fick lov sätta mig ner igen för att sansa mej, hehe. Hur som helst, jag berättade precis som det var, och Anna var väldigt förstående och sa direkt att hon kunde ringa till salongen. "Klart du ska få göra något, du måste ju få ut något av din praktik." berättade hon.

När jag gick där ifrån kände jag blandade känslor. Anna var förstående och det kändes skönt, men det jag hade att vänta mig kändes jobbigt! Jag och Anna hade nämligen kommit fram till att jag (precis som jag vänatat mej) skulle prata med mina handledare först, så kunde Anna ringa sen. Shit, nu var vi här, vad skulle jag säga?! Jag hade iallafall bestämmt mej för att prata med dem, på något vis...

Väl framme på salongen är det precis som om de visste om mitt och Annas samtal för jag fick direkt massa uppgifter, tvätta en kund, göra inpackning och stayla. Jahapp, nu kan jag ju inte kommaroch säga att jag inte får göra någonting, när jag precis gjort.

Dagen rullade på och jag fick mer och mer ångest. "Jag får INTE åka hem idag utan att ha pratat med dem!"
När en kund kommit in på salongen och frågat om det fanns dropp in-tider men blivit nekad och gått ut igen tog jag tillfället i akt.

"Eh.. jo, om det kommer in någon kund på dropp in och det inte finns tider kan ju jag ta den kunden kanske?"
"Ja kanske det, men du måste fråga oss först, så du inte bokar tid när vi är på lunch. Vi måste ju vara här hela tiden och passa så det inte blir helt tokigt." Fick jag som svar. Helt tokigt?? Åter igen den där känslan om att de inte tror att jag kan klippa.

De kunde ha sagt att de borde vara där ifall om jag skulle ha frågor, istället för att sitta och säga att de måste hålla koll så jag inte förstör någons hår, och dessutom säga det mitt i salongen bland alla kunder. Tack igen.

Sammanfatting: Jag pratade med dem, även om jag inte berättade precis hur det va, så frågade jag iallafall om jag fick ta kunder så det var ju bra. Hoppas det blir någon förändring på måndag, annans kommer jag byta salong!

Ps. Jag fick 50 kronor driks av damen som jag tvättade gjorde inpackning på och staylade, hehe vad roligt hon är.


Kommentarer
Postat av: Christin Eklund

hoppas det löser sej, annars blir det ju tråkigt, jag hoppas min salong blir bättre den med! jag får min lunch nu iaf ;) hehe...

2009-05-20 @ 21:20:34
URL: http://chekthisout.blogg.se/
Postat av: Jenny

Meen jösses Emilia, vad är de för någon salong du hamnat på egentligen ?!??!? Du går ju frisörlinjen och som jag har förstått det och hört på Therese så är du jätte duktig på det du gör ! Idiotiska människor som inte kan tänka till innan dom öppnar truten, sånt är verkligen trevligt....NOT ! Jag hade anförtrott mitt hår i dina händer oavsett vilken hårdag man skulle ha, för då skulle du verkligen fått nåt att bita i,hahaha! och jag har hört att utmaningar i bra för själen blink blink =) Jag hoppas verkligen att de ordna sej annars så får din lärare snällt skaka fram något bättre åt dej ! =) Kram på dej !

2009-05-21 @ 07:21:39
URL: http://fitforababy.blogg.se/
Postat av: Emilia

Christin: Ja vad ska man säga, vi har haft otur båda två! Jag har iten hört om det där med din lunch, fick du ingen mat förut?! Du får ju iallafall göra något, men det är grymt tråkigt att de ska klaga på dej hela tiden. Verkligen !



Jenny: Jag vet inte riktigt vad jag hamnat på för ställe, på en salong där de inte är vana med elever iallafall. Tack för att du tror på mej, jag vet själv också att jag kan mer än de verkar tro. Å andra sidan sak jag väl lära mej, och hur ska jag kunna göra det om jag inte får göra något? Kram!

2009-05-21 @ 12:23:56
URL: http://milliegirl.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, jag menar det ! Jösses, och du har ju lärt dej och klippa osv, och om en salong inte är "van" vid praktikanter, då kan man ju fråga sej varför dom tackade ja från början,eller hur ?? Jag tycker absolut att du ska STÅ PÅ DEJ,! det måste du göra ! Annars kommer dom köra med dej och låta dej göra "slavgöra"grejjer och det är du alldeles för talang för att kasta bort din tid på ! =) Ring mej om du vill jag ska komma upp och dra dom i örat,haha ! Eller så kan vi göra så att jag kommer till din salong där du är och vill klippa mej men bara av dej,då kanske dom fattar hur bra du är, hahaha ! =) Jag är villig för allt nästan förutom kort hår BIG SMILE =)Hoppas ni får en underbar helg och mycket kalasande ! jag önskar så att jag snart skulle få träffa er alla ! Bamse kramiz på dej !=)

2009-05-21 @ 14:29:00
URL: http://fitforababy.blogg.se/
Postat av: lojs

jag tycker så synd om dej för att du hamnat på den salongen. och nog är det så att dom inte är vana vid att ha elever , och det är lite konstigt för att det känns som att iaf gesällbedömarna borde veta hur man behandlar elever och att man lär sig inget om man inte får göra nåt ! och frisörer tänker sig inte för innan dom öppnar truten. det gäller bara att inte ta åt sig, men det är kämpit , det vet jag! dom tar en liten gnutta av ens självförtroende för varje dag, för varje gång dom säger nåt som vi tolkar på ett vis, även fast dom säkert inte menar det så. det är nu som vi behöver bli peppade , höra att vi är duktiga för vi är ändå elever ! vi är inte färdiga frisörer, men vi kan. vi HAR gått igenom allt. vi KAN klippa. bara det att det tar längre tid och vi behöver träning. vi kommer aldrig lära oss om vi inte får öva. vi vet båda två att du är duktig , och försök strunta i vad dom säger . du är stark som fortfarande är kvar på salongen ! jag hade brytit ihop för längesen. du är guld värd min vän !

2009-05-21 @ 16:42:53
Postat av: Emilia

Tack snälla för era fina kommentarer! Det betyder väldigt mycket att ni tror på mej. Det är precis som du Lojs säger. Vi behöver kanske kritik för att lära oss, men vi behöver uppmuntran att vi kan också. Annars är det väldigt kämpigt att läsa en så praktisk linje som vi gör.



Jag tror lite att det kan ha att göra med att mina handledare är gesällbedömmare. De har nog sett alla möjliga misstag och är väl säkert rädda att jag ska göra något av dem. Dessutom är ju salongen väldigt nyöppnad och de är säkert rädda om rycktet och vill inte att folk ska tro att de släpper vem som helst i håret. Men jag tycker fortfarande att det är grymt dålig stil! Jag hoppas innerligt att det blir bättre på måndag! Kram på er! Tack!

2009-05-21 @ 23:15:12
URL: http://milliegil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0